Martwe pole to obszar drogi, którego nie obejmują lusterka. Niejednokrotnie tę przestrzeń trudno też objąć wzrokiem nawet podczas obrotu głowy. W martwym polu często pojawiają się jednak inne pojazdy, których kierowca może nie zauważyć przed wykonaniem manewru np. podczas zmiany pasa czy skrętu. W efekcie tego może dojść do kolizji lub wypadku. Aby zapobiec niebezpiecznym zdarzeniom i wspomóc widoczność kierowców zaprojektowane zostały czujniki martwego pola. Jak działają i kto powinien się zaopatrzyć w taki system wspomagający? O roli oraz zasadach działania czujników martwego pola przeczytasz poniżej.

Jaką funkcję pełnią i jak działają czujniki martwego pola?

Czujniki martwego pola coraz częściej stają się podstawowym wyposażeniem nowoczesnych samochodów, których producenci przede wszystkim stawiają na bezpieczeństwo jazdy. Taki system może przydać się każdemu kierowcy, jednak jest szczególnie nieoceniony w przypadku kierowców większych pojazdów, które każdego dnia pokonują setki kilometrów. Czujnik martwego pola istotnie wpływa na komfort jazdy kierowców samochodów dostawczych, ciężarowych czy też osób prowadzących kampery lub auta z przyczepami kempingowymi. Takie urządzenie montuje się na bocznych lusterkach lub tylnym zderzaku. Zadaniem umieszczonych w tym miejscu czujników jest zaalarmowanie kierowcy o pojawieniu się pojazdu w strefie martwego pola.

System za pomocą specjalnych radarów lub kamer nieustannie monitoruje obszar martwego pola podczas jazdy, wysyłając kierowcy sygnały o nadjeżdżających pojazdach. Takie ostrzeżenia asystent wysyła za pomocą sygnałów dźwiękowych lub wizualnych, najczęściej w postaci zapalającej się niewielkiej lampki umieszczonej w lusterku kierowcy. Niektóre systemy oferują też obie możliwości. Aktywny asystent skrętu dostępny w naszej ofercie pod nazwą technologii Truck!Warn umożliwia monitorowanie lewej lub prawej strony samochodu bądź obu na raz. Dzięki temu wspiera kierowców podczas wykonywania manewrów i zwiększa ich bezpieczeństwo, zapobiegając kolizjom i wypadkom podczas skrętu, zmiany pasa ruchu czy cofania.